Máme v tom prsty – SP v biatlonu v NMNM

Již více než šest let se točíme kolem Světového poháru v Novém Městě na Moravě (NMNM). Pro Český svaz biatlonu a tamější sportovní klub zajišťujeme online komunikaci, a to především na webu a sociálních sítích Facebook a Instagram. Mimo to máme na starosti také plnění pro partnery a sponzory či komunikaci s fanoušky nebo novináři či spolupořádání tiskových konferencí a rozhovorů.

Také letos, v koronavirové době, jsme měli možnost být součástí značně okleštěného media týmu, který měl na starosti dvoutýdenní biatlonový maraton ve Vysočina Areně. Jak tyto dva týdny na Vysočině probíhaly? Co všechno bylo naším úkolem? Jaký dopad měla všechna opatření na fungování tak velké sportovní akce?

eN a eM a Marte Olsbu Roeiseland

O životě ve třech barevných bublinách

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) vytvořila na začátku sezóny důkladně promyšlený systém bublin, do kterých jsou rozdělení jednotliví účastníci jak světových pohárů, tak mistrovství světa, které se letos jelo ve slovinské Pokljuce.

Červená bublina odpovídá sportovcům a jejich týmům. Modrá bublina pro změnu všem pořadatelům, od office arény, přes rozhodčí až po lidi zabezpečující tratě a rolbování. Do žluté bubliny pak spadají všichni členové médií – fotografové, novináři, TV, rádia i členové organizačního týmu, kteří jsou s těmito lidmi v kontaktu. Jen pro představu – běžně se do Vysočina Areny dostalo okolo 60 fotografů a 80 novinářů, letos vše bylo ořezané na celkem dvacet zástupců médií.

Ještě před příjezdem do Nového Města se musel každý účastník prokázat negativním PCR testem. Bez toho mu nebyla udělena akreditace. Stalo se tak pouze ve dvou případech u francouzských novinářů, kteří ani do NMNM nepřijeli. A následně každé tři dny byly PCR testy opakovány bez výjimky u všech. Celkově jich laboratoř IBU za dva týdny provedla přes 2 500, všechny s negativním výsledkem!

V celém areálu Vysočina Areny se jednotliví účastníci mohli pohybovat pouze ve vyznačených barevných prostorech tak, aby nedocházelo k vzájemnému kontaktu mezi jednotlivými barevnými skupinami. Striktní pravidla spočívala také v tom, že po celou dobu museli mít všichni účastníci ve vnitřních i vnějších prostorách nasazené respirátory.

Do značné míry bylo omezeno také stravování. Běžné místo setkávání lidí, kde mohli prohodit alespoň pár slov, letos nahradilo výdejní okénko, krabičky a obaly, ve kterých se absolutně všechno jídlo vydávalo.

Značné omezení pro všechny, ale nastavený systém IBU funguje a díky tomu může biatlonový světový pohár probíhat tak, jak probíhá.

Markéta Davidová před prázdnou tribunou v Novém Městě na Moravě

O závodech bez fanoušků

Docela dobře to shrnuje věta: „Loni to byl pro všechny šok, kdy nám v pondělí skoro všechno vláda zakázala. Letos už jsme s tím všichni smíření, a to na celé dva týdny…“

Bohužel, taková je doba. Vrcholový sport dělá všechno pro to, aby se soutěže a závody uskutečnily. Ale biatlon v Novém Městě bez fanoušků, bez každodenního pětadvacetitisícového kotle, to je smutná realita. Mrzí to organizátory, mrzí to sportovce i trenéry a v neposlední řadě to mrzí samozřejmě i samotné fanoušky.

O naší práci pro BiathlonNMNM

V čem vlastně spočívá naše práce? Jednoduše řečeno, zajišťujeme komunikaci v online světě na webu biathlonnmnm.cz, Facebooku i Instagramu. Před Světovým pohárem vytvoříme komunikační strategii na prodej vstupenek či prodej fanouškovského oblečení či jiného merchandisingu a zároveň spravujeme webové stránky běžící na systému WordPress. Během akce je cíl jasný – zachytit dění v Aréně i mimo ni pro všechny fanoušky i novináře tak, aby měli co možná nejčerstvější informace ihned dostupné. Po akci jsou pak dozvuky v podobě publikování závěrečných článků, chystáme partnerská plnění pro sponzory či zveřejňujeme nepublikované fotky nebo videa.

Naše zaměření není během SP pouze na samotné sportovce, ale také na organizační tým, rozhodčí, za normálních okolností také fanoušky. Samozřejmě jsme v Česku, a tak se větší část pozornosti věnuje také české biatlonové reprezentaci, ale nic se nemá přehánět. Na to pamatujeme ve všem – od fotek, článků, videí až po případné rozhovory. Zkrátka musí to být vyvážené.

Detaily k naší práci najdete brzy v případové studii. 🙂


Hymna NMNM 2021

Pár čísel a faktů z posledních týdnů:

  • Na Instagram a Facebook jsme připravili a publikovali 241 stories a vytvořili z nich dva samostatné archivy
  • Vyfotili jsme přes 14 000 fotek (od příprav arény, přes testování lyží a tréninky až po samotné závody a vyhlášení nejlepších), za jeden závod se i nástřelem nacvakalo cca 800 fotek
  • Průměrná doba od zahájení výběru fotek, které chceme publikovat, přes jejich zpracování až po jejich umístění na Instagram či Facebook byla po závodech 30 minut
  • Na Facebooku bylo publikováno 746 fotek v 33 fotogaleriích, 22 článků, 10 samostatných fotek, videí nebo GIFů.
  • Na web BiathlonNMNM jsme napsali a vypublikovali 22 článků, které byly následně crosspostovány na Facebooku i na Instagram
  • Ve spolupráci s IBU jsme vytvořili „hymnu NMNM“, kterou nazpívali samotní sportovci, se kterými jsme letos nemohli přijít vzhledem k bublinám do kontaktu
  • průměrná nachozená a naběhaná denní porce činila 20 000 kroků (cca 18 km)
  • Za poslední měsíc jsme na Facebooku oslovili čistě organickými příspěvky 777 776 lidí (nárůst o 3 005 %), zájem o příspěvky projevilo 158 522 uživatelů (nárůst o 5 946 %), dosah příspěvků stoupl o 512 %
  • Na Instagramu se podařilo oslovit 86 100 účtů (nárůst oproti předchozímu období o 41 503 %), profil navštívilo 22 129 unikátních uživatelů (nárůst o 4 703 %), průměrně příspěvky oslovily 14 500 uživatelů (největší dosah byl u 8 příspěvků přes 30 000 uživatelů), počet sledujících narostl z 4 300 na 5 150

Autor a foto: Michal Jilka